Berichtenarchief

Schooljaar 2016 - 2017

Uitwisseling Zuid-Afrika

20 april 2017

Zuid-Afrika, een reis waar iedereen naar uitkeek met hoge verwachtingen.

En deze verwachtingen zijn zeker en vast uitgekomen. Er zijn dan ook bij het afscheid traantjes gevloeid. Dit bewijst hoe snel en hoe goed twee groepen met een verschillende cultuur, taal, achtergrond en levenswijze op zo’n korte tijd zo gehecht aan elkaar kunnen worden. Op deze reis zijn vriendschappen ontstaan voor het leven, en zelfs relaties die meer betekenen. De prachtige bezienswaardigheden waren niet op één hand te tellen.

Van de wild lifetaferelen in het Pilansgebergte nabij Pretoria tot de Tafelberg en de metershoge golven in Kaapstad. En natuurlijk niet te vergeten Robbeneiland, waar we iets meer te weten kwamen over de soms pijnlijke geschiedenis van Zuid-Afrika.

En dan hadden we nog de naweek, waarin de gezinnen hun uiterste best deden om het naar onze zin te maken.

Om een lang verhaal kort te maken, deze uitwisseling was onvergetelijk voor de hele groep. En de verhalen, die zullen we later aan kinderen en kleinkinderen vol enthousiasme doorvertellen.
Fleur Bossuyt

Dagverslagen

31 maart 4 u. Met een klein bang hartje op weg naar een nieuw avontuur. Niet echt wetend wat ons te wachten staat zitten we nu op de bus. Van sappige roddels tot debatten over KLM, alles passeert hier voorbij, net zoals de donkere koude landschappen. 1 april 11:10 We zitten allemaal in het vliegtuig, klaar om op te stijgen. De kriebels in onze buik doen ons goed voelen, bijna zo goed dat we denken dat we al aan het vliegen zijn. We stijgen op: een beetje angstig maar vooral gelukkig. Aangekomen in Zuid-Afrika. Al de uitruilers stonden ons op te wachten met vlaggen, borden, bloemen, ... Vol energie gingen we een voor een mee met ons gastgezin.
Emma Penson

3 april : Soweto

We gingen naar Soweto, afkorting van SOuth WEstern TOwnship. Het was zeer aangrijpend en confronterend om de levensomstandigheden te zien van de mensen ginder. We kregen een rondleiding van de enige echte Bob Nameng, de leider van het SKY Project. We kregen een performance van de kinderen en overhandigden het ingezamelde geld. Tenslotte hebben we ook nog Nelson Mandela’s huis bezocht. Het was een geweldige, maar ook zeer confronterende ervaring.
Anouck Caerels – Louise Constandt

4 april : Kaapstad

Onze flexibele gids Clive bracht ons met de kabellift naar de Tafelberg . Op de top genoten we van een prachtig uitzicht. Later op de dag namen we de boot richting Robbeneiland waar we de

gevangenis zagen waar Mandela 27 jaar opgesloten zat. We kregen een mooie rondleiding op het eiland, maar ook binnenin de gevangenis. We sloten de dag af met een lekker avondmaal in een plaatselijk visrestaurant.

5 april : Kaappunt

Zevende keer Kaappunt. Een sacraal moment. De adembenemende doortocht langs Chapman’s Peak, de ongerepte stranden, de fascinerende plantenvariatie. Niet voor niets is dit een World Heritage site. Maar voor alles is Diaz Beach het hoogtepunt : het oorverdovend lawaai van de branding en het landschap rondom dat niet in foto’s te vatten is. Een mens doet er gekke dingen : in ijskoud water springen bv. of samen op de foto gaan met Emma. Cape Point, het is en blijft een waaw-ervaring.
Filip Debergh

6 april : wijnroute Kaap

De laatste dag in Kaapstad hebben we in Stellenbosch 4 dorpshuizen bezocht waar alles nog was zoals toen de oude bewoners er woonden. Daarna zijn we allemaal vertrokken naar het Taalmonument. Tijdens onze verkenningstocht raakten Fleur, Emma, Edouard, Julie en ik verdwaald in de bosjes . We moesten helemaal door de planten kruipen om terug aan de bus te raken. Onze laatste momenten in Kaapstad brachten we door met een picknick in een wijngaard. Dankzij de supersympathieke leerkrachten mochten we ook een glaasje wijn drinken. Na het eten hielden we een watergevecht. Enkele leerlingen moesten dan ook nat het vliegtuig op.
Lisa De Vriendt

7-9 april : naweek

Na een rit van 2 uur kwamen we aan bij Adventures With Elephants. Daar hebben we op olifanten gereden. Er was ook kans tot interactie met het grootste dier van de Big Five. De ene kon voetballen, de andere showde ons zijn dansskils en ten slotte was er nog één met een uitstekend geheugen. Het was een ongelofelijke ervaring!
Anouck Caerels en Louise Constandt

Na de drie onvergetelijke dagen in Kaapstad met de hele groep bleef ik er nog het hele vrije weekend samen mijn gastgezin. In de ochtend had mijn uitwisselingsstudente Simone een loopwedstrijd. Daarna hebben we met de auto Signal Hill verkend. Deze berg ligt ten noorden van de Tafelberg. Het uitzicht vanop de berg was adembenemend.

8 april

De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken naar Clifton Beach, om wat te zwemmen en te zonnen. Het heldere blauwe water en het witte strand met uitzicht op Signal Hill was fantastisch. Wat me sterk verwonderde was dat de meeste lokale mensen er in de schaduw lagen.

De laatste ochtend zijn we naar Bloubergstrand gegaan. Dit strand overtrof alle andere qua uitzicht want vanop dit strand had je uitzicht op de Tafelberg.
Nikki Dysers

In de naweek ben ik met mijn naar Highlands in Bela Bela gegaan. Ze hadden daar een huisje gehuurd voor 3 dagen. Het huisje was supermooi en typisch afrikaans. Ze hadden ook zelf een game-drivecar, dus we konden vertrekken wanneer we het voor ons paste. Op vrijdag hebben we dan nog een braai gehouden met typische barbecuebroodjes en schapenvlees( heeft een aparte smaak).
Imke Vermeulen

10 april : bezoek Pretoria

We vertrokken met de bus op onze Pretoria-dagtoer. We arriveerden aan het Voortrekkermonument. Het is een prachtig monument en iedereen was zonder twijfel onder de indruk. Het monument is gelegen op een heuvel en dat zorgde voor een buitengewoon uitzicht. Jaco heeft ons een volledige rondleiding gegeven waarbij hij alles duidelijk uitlegde.

Na de heerlijke picknick gingen we een bezoek brengen aan het Mohauweeshuis. We vertelden aan de verantwoordelijke, Esther Jaca, over het ingezamelde geld en op dat moment kreeg ik toch wel kippenvel. Dan pas besef je waarvoor je zoveel moeite hebt gedaan. We kregen allemaal een glimlach op ons gezicht en een warm gevoel van voldoening. We waren zo gelukkig om met die kinderen te spelen.
Delphine Coghe

11 april : het grotavontuur

We hebben samen met de Afrikanen een groepsactiviteit gedaan waarbij we in de ochtend een adventure cave bezochten. Voor de grotten moesten we prachtige pakjes aandoen met bijpassende helm. Na de modeshow gingen we de grot in via een kabel die een instructeur bovenaan vasthad en zo ging je langzaam 17 meter naar beneden. In de grot zelf moesten we wandelen, kruipen en obstakels vermijden en met het lichtje op je helm kon je alles rondom je zien. Eens we uit de grot waren hebben we onze handen gewassen en zijn we vertrokken naar het natuurreservaat waar we gezellig samen hebben gegeten. Daarna konden we spelen met welpjes en zagen we tijgers en luipaarden.
Axelle De Langhe en Luis Rau

Donderdag 13 april : Pilansgebergte

Vandaag hebben we 2 belangrijke plaatsen bezocht. Het Ann van Dyk Cheetah Centre en het Pilansgebergte. In het Ann van Dyk Cheetah Centre hebben we we een aantal dieren bekeken zoals: cheeta’s, gieren, wildhonden en hyena’s. In het Pilansgebergte hebben we daar dan een safari

gedaan. Toen was het weer wat minder, maar daar leed de pret niet onder. Hier hebben we ook weer wilde dieren gezien zoals: neushoorns, nijlpaarden, olifanten, giraffen en reebokken.
Xander Noë

Vrijdag 14 april : Sun City

Vandaag vertrokken we van ons hotel naar Sun City, een prachtig zwemresort waar we tot 16 u konden ‘kuieren’. De durvers onder ons gingen de uitdaging aan om 20 meter naar beneden te vallen op een van de glijbanen, maar er waren ook rustige dobberbootjes. Na een lekkere maaltijd kon er dan weer op het ‘strand’ gedanst en gesport worden, en uiteraard konden we wat meer van het water en attracties genieten.
Othello De Groote – Evelien Bogaert

Zaterdag 15 april 2017

De laatste dag : op naar het grootste winkelcentrum van Zuid-Afrika, Menlyn Park.

Samen hebben we onze laatste maaltijd doorgebracht in restaurant Baobab en werden bedankingspeeches gehouden door Delphine en Othello.

's Avonds moesten we om 19u op school staan met onze valiezen. Er werd afscheid genomen met veel tranen, geknuffel, bedankjes en foto's.

Wij kijken allemaal terug op twee onwijs leuke, avontuurlijke en onvergetelijke weken.