Sint-Leo Hemelsdaele kiest als school resoluut voor een én-én-verhaal van prestaties én welbevinden van onze leerlingen (zie onze pedagogische visie).
Uitgangspunt voor ons is om op school en in de klas motiverende condities te creëren zodat elke leerling met zijn/haar talenten stappen kan zetten in zijn/haar ontwikkelingstraject. Motiverende leerkrachten weten gezonde ambities aan te wakkeren. Ze bieden maatwerk: ze sluiten aan bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen. Ze vertragen of versnellen het leerproces waar nodig met gepaste hulp, gerichte feedback en prikkelende uitdagingen.
Dit is geen vanzelfsprekendheid en vraagt veel van onze leerkrachten. Ze verdienen daarom alle ondersteuning, zeker in een corona-situatie waarin quasi alle verbindende activiteiten (zoals sport- en pasdagen) verboden zijn. We betrekken onze leerlingen waar we kunnen, binnen het mogelijke veiligheidskader.
Van al deze - gezamenlijke - inspanningen komen al een aantal resultaten binnen. Leerlingen krijgen voor de herfstvakantie een eerste rapport. We vinden het belangrijk dat leerlingen van bij het begin van het schooljaar stilstaan bij hun eigen inzet en prestaties. Voor de ouders van de eerste graad is er ook een digitaal oudercontact voorzien.
Met het einde van de eerste schoolmaand is ook de (na)zomer definitief voorbij: de dagen worden alleen maar korter, donkerder, kouder, natter,... Tijd dus om de muts, sjaal, winterjas,... aan te trekken. En aan de fietsers: zorg ervoor dat je, naast een werkend voor- en achterlicht, extra zichtbaar bent in het verkeer; een fluohesje of -overtrek verhoogt de veiligheid 'zienderogen'.