CLIL
Taal is belangrijk. Het stelt ons in staat te communiceren. Op SLHD leren we Nederlands, Frans, Engels, Duits en zelfs Spaans. Een vreemde taal verwerf je best door die actief te gebruiken. Mede daarom evalueren we de leerlingen voor alle moderne vreemde talen gespreid doorheen het schooljaar.
Leerlingen die dit wensen kunnen vanaf het 1ste jaar het vak Mens en Samenleving in een andere taal, Engels of Frans, volgen. We spreken dan over CLIL (Content and Language Integrated Learning). Het unieke eigene aan deze lesmethode is dat een vreemde taal gebruikt wordt in een zaakvak. Anders dan in een taalvak ligt de nadruk daar veel minder op het behalen van de taaldoestellingen. Leerlingen zijn vrijer en kunnen onbevangen met taal omgaan.
Wetenschappelijke studies tonen aan dat het verwerven van taal beter lukt als dit breder aangepakt wordt door bijvoorbeeld in een zaakvak een vreemde taal te spreken. Omdat leerlingen spontaner leren als ze de taal gebruiken, zullen ze tijdens de taallessen ook makkelijker en met goesting bijleren.
De leraren die het zaakvak in een vreemde taal geven, zijn daarvoor gekwalificeerd. Ofwel zijn ze ook taalleraar (in dat taalvak) ofwel hebben ze de nodige certificaten om hun vak in een ander taal te mogen geven. Omdat taal leren best vroeg begint en we zo tijdens je loopbaan op onze school een taal-leerlijn kunnen volgen, kan je al in het 1ste jaar starten met CLIL.
Het blijft mogelijk om de vakken in het Nederlands te volgen. Kiezen voor CLIL gebeurt steeds op vrijwillige basis.
Dit zijn de belangrijkste doelen die we met CLIL beogen:
- Taalleniger worden: flexibel omgaan met meerdere talen, ook voor wie niet zo sterk in taal is.
- Het nut inzien van een taal door er zeer praktisch mee aan de slag te gaan.
- Zin voor taal krijgen.
- Een uitdaging aangaan door zich te engageren om leerinhouden ook in een andere (vak)taal te verwerven.