Projecten en activiteiten

Om de leerlingen voortdurend te stimuleren, kiezen wij ervoor hun sociale en intellectuele vaardigheden verder uit te bouwen via een aantal projecten en activiteiten.

Wintersport

Al meer dan tien jaar organiseren we op onze school een wintersportvakantie voor de leerlingen van de eerste graad. Leerlingen die dat willen, kunnen in de krokusvakantie hun eerste stappen zetten in het skiën of in het snowboarden; zij die al op skilatten of op een snowboard gestaan hebben, kunnen zich vervolmaken in hun discipline. Voor elk wat wils dus. Naast de lessen die gegeven worden door gediplomeerde (Nederlandstalige) monitoren, bieden we de deelnemers ook een brede waaier van avondactiviteiten aan (rodelen, zwemmen in een tropisch zwembad …).

Voor deze sportieve vakantie verblijven we in een gezellig familiehotel (Kiens, Italië) en we worden daar door de gastvrouw en haar gezin echt in de watten gelegd.

Geen wonder dat we al op de eerste dag van de inschrijvingen een inschrijvingsstop moesten invoeren. Wie dit jaar niet meekon, krijgt volgend schooljaar opnieuw een kans. Maar we waarschuwen jullie nu al: wees er vlug bij.

S&S: schaken en speelvogels

Op donderdag kan je tijdens de middagpauze komen schaken in de foyer naast de aula. Je hoeft zeker geen grootmeester te zijn om deel te nemen. Je bent zelfs welkom als je de basisregels niet (meer) kent.
Als je graag een gezelschapsspel uit de kast haalt, kan je je ook tijdens de koude wintermaanden uitleven bij de 'speelvogels'.

S&S: sport en spel

Op onze school is er mooi aanbod aan sport en spel. Tijdens de pauzes kan je je wagen aan een klassencompetitie voetbal op het kunstgrasterrein of een partijtje basketbal op de speelplaats. Er worden geregeld speelmiddagen georganiseerd met pingpong, biljart/pool en sport en spel in de tuin bij mooi weer. Je kan ook deelnemen aan initiaties van ondermeer dans, krachtbal en badminton. Voor de diehards is er vanaf maart looptraining ter voorbereiding van 'Dwars door Brugge'.

Leerlingen uit 3e jaar op uitwisseling naar Osterburken in Duitsland

Dit jaar nemen 16 leerlingen van het derde jaar deel aan een Europees uitwisselingsproject in het Ganztaggymnasium te Osterburken, Duitsland. De leerlingen werden geselecteerd op basis van verschillende opdrachten.

Op vrijdag 20 januari 2017 werd aan de leerlingen meegedeeld wie uiteindelijk geselecteerd werd.

Er volgen nu nog enkele vergaderingen om deze uitwisseling voor te bereiden. Samen met mevr. Rombaut zullen de 16 leerlingen op 13 mei 2017 met de trein naar Osterburken reizen. Ze verblijven daar tot 20 mei in een gastgezin. De bedoeling is om tijdens de voorbereidende maanden contact op te nemen met hun Duitse partner. Op die manier leren ze elkaar al beter kennen.

Tijdens de uitwisselingsweek zullen de leerlingen verschillende workshops volgen en culturele uitstappen maken. Er zullen ook leerlingen uit Zweden en Italië deelnemen aan dit project. De voertaal is Engels, elkaar begrijpen is het belangrijkste.

De deelnemende leerlingen zullen een week de lessen missen. Ze engageren zich om deze lessen op zelfstandige basis in te halen.

We hopen met deze uitwisseling de talenkennis van de deelnemers te bevorderen, hun sociale en communicatieve vaardigheden te verbeteren en hun intercultureel bewustzijn te ontwikkelen.

Mini-onderneming

De mini-onderneming is een doeproject, waarin de jongeren hun eigen bedrijf opstarten. We werken daarvoor samen met vzw Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) die een beschermende omgeving creëert waarbinnen de leerlingen veilig hun eigen talent voor het ondernemerschap kunnen ontdekken.

Vlajo speelt de rol van de overheid en biedt lesmateriaal en een digitale leeromgeving aan. De focus ligt niet op het resultaat, wel op het leerproces.

  • Voor het vijfde jaar streven we naar kleinschalige ondernemingen die via een stappenplan alle delen van het ondernemingsplan omvatten en uitvoeren. Dit gebeurt vooral binnen de lesuren en binnen de school.
  • Voor het zesde jaar verwachten we dat de teams zich ook engageren om deel te nemen aan de verschillende wedstrijden en activiteiten die Vlajo organiseert. Dit vergt een uitgebreid engagement  buiten de school.
  • Meer info op www.vlajo.org.

"Uitruil” met Zuid-Afrika, een onvergetelijke ervaring

Als sedert 1997 heeft de school een uniek uitwisselingsproject met Waterkloof Hoërskool, een Zuid-Afrikaanse school uit Pretoria. Wat ontstond als een taaluitwisseling Vlaams – Afrikaans is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een project dat taal, cultuur, sociaal engagement, natuur en ontspanning verenigt. Het is een uitwisseling die leerlingen de gelegenheid biedt om op een heel aparte manier kennis te maken met een prachtig land.

Gedurende 14 dagen in de Paasvakantie verblijven onze 20 leerlingen bij hun Zuid-Afrikaanse “broer” of “zus” in het gastgezin ter plaatse. Ze ondervinden er hoe het leven thuis en op school is. Ze leren bij over de geschiedenis van Zuid-Afrika, over Apartheid, Nelson Mandela en Soweto. Ze bezoeken het Mohaus weeshuis in Pretoria en het Sky Kliptown project voor de jeugd in Johannesburg. Onze leerlingen overhandigen daar ook de opbrengst van hun sociale acties.

Op het programma staan verder ook een driedaags bezoek aan Kaapstad met de Tafelberg, Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop. Uiteraard genieten ze ook van de prachtige natuur, de wildparken en de Big Five.

Het tweede luik van het project geeft onze leerlingen de kans hun eigen stad, cultuur en hun manier van leven te tonen aan hun Zuid-Afrikaanse vrienden. Elk jaar in september komen de 20 Klofies uit Zuid-Afrika op tegenbezoek naar Brugge. Zij maken op hun beurt kennis met onze manier van lesgeven, ze bezoeken Ieper en de Menenpoort, Brussel en Parijs… Ze proeven van onze heerlijke chocolade en het bier vinden ze “baie lekker”.

Onze school mag terecht trots zijn op dit waardevolle project!

Sprekers te gast op onze school

Tijdens het klasuur van de derde graad nodigen we sprekers uit uit diverse sectoren van de samenleving: politici, schrijvers, journalisten, wetenschappers, mensen die getuigen over hun engagement. Op die manier willen we onze leerlingen een open raam op de wereld bieden. Waren dit schooljaar al te gast:

  • Prof. Deconinck van de KUL
  • Diplomaat C. Haspeslagh
  • Journalist D. Draulans
  • D. Alliet Priester in Brussel
  • M. De Bruycker over cybercriminaliteit

Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen

Omdat nogal wat leerlingen van het zesde jaar deelnemen aan de toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en aan de ijkingstoetsen, bereiden we hen daarop voor. De leerlingen engageren zich om gedurende het volledige schooljaar modelvragen van vorige edities op te lossen; hun antwoorden worden gecorrigeerd door de vakleerkracht, en, als het nodig is, krijgen ze feedbacksessies om hun fouten te analyseren. We willen de leerlingen laten beseffen dat ze zelf beheerder zijn van hun leerproces. Het initiatief bij dit aanbod ligt bij de leerlingen maar we houden op geregelde tijdstippen ook de ouders op de hoogte van de inspanningen die hun zoon/dochter heeft geleverd.

Cultuur op school

Cultuur is in onze school geen verplicht nummertje, maar echt een belangrijk deel van de opvoeding van onze leerlingen. Die opvoeding begint in de lessen muziek, tekenen en esthetica, maar ze gaat ook veel verder! We hebben om te beginnen een cultuurcomité van leerlingen en leraars, die de culturele activiteiten promoten. We hebben bijvoorbeeld een cultuurweek, met lessen en extra activiteiten rond een vast thema (bijvoorbeeld ‘Liefde’ of ‘De vijf zintuigen’). We hebben een cultuurdag met veertig culturele werkwinkels als didgeridoo, hiphop, rapmuziek of fotografie. We doen uitstappen naar het Concertgebouw en de Brugse theaterzalen. Onze leerlingen spelen zelf ook hun eigen schooltoneel. En ze brengen hun eigen poëzie-avond. En we hebben een poëzie-dag. En we gaan soms een avondje uit naar de film. En ze gaan naar de bib. En ze ontdekken de schoonheid van de Sint-Annawijk. En hadden we al de cultuurreizen naar Griekenland of Italië vermeld? Heus: het is bijna te veel om op te sommen…

Streven naar klimaatneutrale school

Klimaatverandering is HOT – letterlijk! Als school willen wij op dit gebied dan ook niet langer - letterlijk - stilstaan. Wij willen vooruit, verandering en actie, wij willen een klimaatneutrale school!

Om onze klimaatneutrale school te realiseren, investeerden we de afgelopen jaren volop in LED-verlichting. We zorgen hiermee voor een verlaging van onze CO2-uitstoot. Bovendien besparen we ook heel wat op de energiefactuur. Dit geld zullen we de komende jaren in andere groene projecten investeren (vb. zonnepanelen).

Gezondheidsbeleid

Onze school heeft een actief gezondheidsbeleid. Wij willen de leerling immers ook als mens de weg wijzen. Daarom komen verschillende thema’s, zoals verkeersveiligheid, lichaamshygiëne of relationele en seksuele vorming, op vastgelegde tijdstippen uitgebreid aan bod. De leerlingen krijgen de kans om vragen te stellen over soms toch niet zo evidente dingen en daarover een gesprek aan te gaan met elkaar.

Rijbewijs op school

De leerlingen krijgen de kans om hun voorlopig rijbewijs op de schoolbanken te behalen. Een professionele rijlesgever bereidt hen tijdens twee woensdagnamiddagen voor op het theorie-examen. Om de leerstof verder te verwerken, kunnen ze actief aan de slag gaan op het digitaal leerplatform waarvoor ze een inlognaam en wachtwoord krijgen. De leerlingen leggen daarna het examen af in een vertrouwde omgeving: een klaslokaal op school.

Vlaamse Wiskunde Olympiade

Elk jaar krijgen de leerlingen van de tweede en derde graad de kans om deel te nemen aan de Vlaamse Wiskunde Olympiade. We vinden het immers belangrijk dat ze hun wiskundige talenten ook buiten de dagelijkse lessen verder ontwikkelen.

De eerste ronde vindt plaats op school, een uitdaging en een aanrader voor elke leerling die houdt van wiskunde, van logisch nadenken en van zoeken naar de juiste oplossing.

Dit schooljaar vindt de olympiade plaats op woensdag 13 januari 2016.

Inleefproject zesde jaar humane wetenschappen

In het kader van gedragswetenschappen in het zesde jaar humane wetenschappen organiseren we een inleefproject. Dit houdt in dat ze één middag per maand, het hele schooljaar lang, vrijwilligerswerk verrichten bij één van de zeventien verschillende organisaties waarmee we samenwerken. We werken samen met kinderdagverblijven, de politie, woonzorgcentra, psychiatrische afdelingen, de stiltehoeve, kleuter en lagere scholen, de kringwinkel, Mensa, De Nieuwe Notelaar en vele andere. Zo proeven ze van het ‘echte’ leven, leren ze wat werken is, wat samenwerken is, komen ze in contact met mensen uit verschillende lagen en segmenten van de bevolking, leren ze misschien wat ze volgend jaar graag zouden willen gaan studeren…

Fairtrade @ school

Onze school zet Fair Trade graag in de kijker. We vinden het belangrijk om leerlingen op de hoogte te brengen van huidige handelsstromen en hoe deze vaak oneerlijk verlopen. Op verschillende momenten kunnen de leerlingen kennis maken met (h)eerlijke producten. Bij speciale activiteiten wordt het wereldwinkeltje geopend. Ons wereldwinkelontbijt is een vaste waarde in de week van de Fair Trade. In deze week kan Fair Trade aan bod komen in het klasuur. Zo hadden we reeds een gastspreker uit Brazilië en konden de leerlingen genieten van een proeverij. Fair Trade op school is niet enkel iets van en voor de leerlingen. Ook voor het personeel kiezen wij voor eerlijke thee en koffie. Door de verschillende acties haalt onze school al enkele jaren het label van Fair Trade binnen en kunnen wij ons een Fair Trade school noemen.