Projecten en activiteiten

Om de leerlingen voortdurend te stimuleren, kiezen wij ervoor hun sociale en intellectuele vaardigheden verder uit te bouwen via een aantal projecten en activiteiten.

  • Peersupport

Peersupport

SLHD is sinds een paar jaar een Rode Neuzen school, dat wil zeggen dat we het mentaal welzijn van onze leerlingen hier hoog in het vaandel dragen. We willen dat jullie hier echt kunnen zijn wie je bent en dat je je goed voelt. Daar engageren we ons als lerarenteam voor, maar sinds dit jaar gaan we een stapje verder. Dat stapje verder zetten we niet alleen, daarvoor krijgen we de hulp van onze leerlingen zelf, want wie beter dan zij zelf weten waar de pijnpunten voor jongeren echt liggen. Zo ontstond hier project peersupport voor leerlingen van het 2e tot en met 6e jaar.

Peersupporter aan het woord:

Er bestaat hier op SLHD een groep peersupporters, deze groep is er gekomen omdat dat we het belangrijk vinden dat iedere leerling zich goed in zijn vel voelt. School is vaak de plaats waar je in de week meer tijd doorbrengt dan thuis. Je hebt er je vrienden en deelt veel met elkaar. Als je problemen hebt, dan neem je dat ook mee naar school.

Deze groep peersupporters heeft de taak om extra waakzaam te zijn voor problemen bij leerlingen op school, we helpen zorgen voor jullie en je kan bij ons terecht als het niet goed met je gaat. We vinden het uiterst belangrijk dat je weet dat er op school leerlingen zijn die jou ook kunnen helpen.

Leerkrachten kunnen dat ook en doen dat vaak ook, maar je kan dus ook naar medeleerlingen gaan om je hart te luchten is dat voor sommigen misschien makkelijker en bezorgt het hen minder stress door op die manier over hun problemen te praten.

Je zal zeker nog van ons horen. We organiseren namelijk ook leuke activiteiten op school zodat we ook op een positieve manier elkaar beter leren kennen.

Omdat onze 1e jaars extra zorg kunnen gebruiken bij hun overstap naar het middelbaar ontwikkelden we voor hen apart traject op maat. Elke nieuwe leerling krijgt namelijk een buddy van het 2e jaar toegewezen. Deze buddy weet als de beste nog hoe het was om hier op SLHD toe te komen en kan de nieuwe leerlingen dus helpen bij zowel het welbevinden als bv. studie-advies. Het buddyproject gaat meteen van start bij aanvang van het schooljaar en ze leren elkaar spelenderwijs kennen. Ook dit buddyproject is een vorm van peersupport!

Lees meer over de activiteiten van de peersupporters op hun eigen website.

  • Wintersport
  • Wintersport
  • Wintersport
  • Wintersport

Wintersport

Al meer dan tien jaar organiseren we op onze school een wintersportvakantie voor de leerlingen van de eerste graad. We hopen na een de annulering omwille van Covid-19 vorig schooljaar, deze traditie dit schooljaar weer verder te kunnen zetten. Leerlingen die dat willen, kunnen in de krokusvakantie hun eerste stappen zetten in het skiën of in het snowboarden; zij die al op skilatten of op een snowboard gestaan hebben, kunnen zich vervolmaken in hun discipline. Voor elk wat wils dus. Naast de lessen die gegeven worden door gediplomeerde (Nederlandstalige) monitoren, bieden we de deelnemers ook een brede waaier van avondactiviteiten aan (rodelen, zwemmen in een tropisch zwembad …).

Voor deze sportieve vakantie verblijven we in een gezellig familiehotel (Kiens, Italië) en we worden daar door de gastvrouw en haar gezin echt in de watten gelegd.

Geen wonder dat we al op de eerste dag van de inschrijvingen een inschrijvingsstop moesten invoeren. Wie dit jaar niet meekon, krijgt volgend schooljaar opnieuw een kans. Maar we waarschuwen jullie nu al: wees er vlug bij.

  • S&S: schaken en speelvogels
  • S&S: schaken en speelvogels
  • S&S: schaken en speelvogels
  • S&S: schaken en speelvogels

S&S: schaken en speelvogels

Op donderdag kan je tijdens de middagpauze komen schaken in de foyer naast de aula. Je hoeft zeker geen grootmeester te zijn om deel te nemen. Je bent zelfs welkom als je de basisregels niet (meer) kent.
Als je graag een gezelschapsspel uit de kast haalt, kan je je ook tijdens de koude wintermaanden uitleven bij de 'speelvogels'.

  • S&S: sport en spel
  • S&S: sport en spel
  • S&S: sport en spel
  • S&S: sport en spel

S&S: sport en spel

Op onze school is er mooi aanbod aan sport en spel. Tijdens de pauzes kan je je wagen aan een klassencompetitie voetbal op het kunstgrasterrein of een partijtje basketbal op de speelplaats. Er worden geregeld speelmiddagen georganiseerd met pingpong, biljart/pool en sport en spel in de tuin bij mooi weer. Je kan ook deelnemen aan initiaties van ondermeer dans, krachtbal en badminton. Voor de diehards is er vanaf maart looptraining ter voorbereiding van 'Dwars door Brugge'.

  • Sprekers te gast op onze school

Sprekers te gast op onze school

Tijdens het klasuur van de derde graad nodigen we sprekers uit uit diverse sectoren van de samenleving: politici, schrijvers, journalisten, wetenschappers, mensen die getuigen over hun engagement. Op die manier willen we onze leerlingen een open raam op de wereld bieden. Waren dit schooljaar al te gast:

  • Prof. Deconinck van de KUL
  • Diplomaat C. Haspeslagh
  • Journalist D. Draulans
  • D. Alliet Priester in Brussel
  • M. De Bruycker over cybercriminaliteit

  • Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen
  • Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen
  • Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen
  • Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen

Voorbereiding op toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en ijkingstoetsen

Omdat nogal wat leerlingen van het zesde jaar deelnemen aan de toelatingsproef geneeskunde / tandheelkunde en aan de ijkingstoetsen, bereiden we hen daarop voor. De leerlingen engageren zich om gedurende het volledige schooljaar modelvragen van vorige edities op te lossen; hun antwoorden worden gecorrigeerd door de vakleerkracht, en, als het nodig is, krijgen ze feedbacksessies om hun fouten te analyseren. We willen de leerlingen laten beseffen dat ze zelf beheerder zijn van hun leerproces. Het initiatief bij dit aanbod ligt bij de leerlingen maar we houden op geregelde tijdstippen ook de ouders op de hoogte van de inspanningen die hun zoon/dochter heeft geleverd.

  • Cultuur op school
  • Cultuur op school
  • Cultuur op school
  • Cultuur op school

Cultuur op school

Cultuur is in onze school geen verplicht nummertje, maar echt een belangrijk deel van de opvoeding van onze leerlingen. Die opvoeding begint in de lessen muziek, tekenen en esthetica, maar ze gaat ook veel verder! We hebben om te beginnen een cultuurcomité van leerlingen en leraars, die de culturele activiteiten promoten. We hebben bijvoorbeeld een cultuurweek, met lessen en extra activiteiten rond een vast thema (bijvoorbeeld ‘Liefde’ of ‘De vijf zintuigen’). We hebben een cultuurdag met veertig culturele werkwinkels als didgeridoo, hiphop, rapmuziek of fotografie. We doen uitstappen naar het Concertgebouw en de Brugse theaterzalen. Onze leerlingen spelen zelf ook hun eigen schooltoneel. En ze brengen hun eigen poëzie-avond. En we hebben een poëzie-dag. En we gaan soms een avondje uit naar de film. En ze gaan naar de bib. En ze ontdekken de schoonheid van de Sint-Annawijk. En hadden we al de cultuurreizen naar Griekenland of Italië vermeld? Heus: het is bijna te veel om op te sommen…

  • Streven naar klimaatneutrale school
  • Streven naar klimaatneutrale school
  • Streven naar klimaatneutrale school
  • Streven naar klimaatneutrale school

Streven naar klimaatneutrale school

Klimaatverandering is HOT – letterlijk! Als school willen wij op dit gebied dan ook niet langer - letterlijk - stilstaan. Wij willen vooruit, verandering en actie, wij willen een klimaatneutrale school!

Om onze klimaatneutrale school te realiseren, investeerden we de afgelopen jaren volop in LED-verlichting. We zorgen hiermee voor een verlaging van onze CO2-uitstoot. Bovendien besparen we ook heel wat op de energiefactuur. Dit geld zullen we de komende jaren in andere groene projecten investeren (vb. zonnepanelen).

  • Gezondheidsbeleid
  • Gezondheidsbeleid
  • Gezondheidsbeleid

Gezondheidsbeleid

Onze school heeft een actief gezondheidsbeleid. Wij willen de leerling immers ook als mens de weg wijzen. Daarom komen verschillende thema’s, zoals verkeersveiligheid, lichaamshygiëne of relationele en seksuele vorming, op vastgelegde tijdstippen uitgebreid aan bod. De leerlingen krijgen de kans om vragen te stellen over soms toch niet zo evidente dingen en daarover een gesprek aan te gaan met elkaar.

  • Olympiades voor wiskunde, wetenschappen en informatica
  • Olympiades voor wiskunde, wetenschappen en informatica
  • Olympiades voor wiskunde, wetenschappen en informatica

Olympiades voor wiskunde, wetenschappen en informatica

Vlaamse wiskunde olympiade

Elk jaar krijgen de leerlingen van de tweede en derde graad de kans om deel te nemen aan de Vlaamse Wiskunde Olympiade. We vinden het immers belangrijk dat ze hun wiskundige talenten ook buiten de dagelijkse lessen verder ontwikkelen.

De eerste ronde vindt plaats op school, een uitdaging en een aanrader voor elke leerling die houdt van wiskunde, van logisch nadenken en van zoeken naar de juiste oplossing.

Vlaamse fysica olympiade

Elk jaar in januari nemen enkele leerlingen deel aan de Vlaamse Fysica Olympiade. In de eerste ronde moeten de leerlingen 25 aartsmoeilijke meerkeuzevragen over de leerstof van het 3de tot het 6de jaar oplossen aan de hand van een formularium dat ter beschikking is gesteld door de organisatie. Zo ligt de nadruk op het inzichtelijke. De eerste ronde vindt online plaats op de school zelf. De halve finale gaat door in februari in de KULAK of een andere Vlaamse universiteit. De finale in april is enkel weggelegd voor een 16-tal supertalenten. De top drie kan dan meestal eind juli naar de internationale Fysica Olympiade.

We stimuleren onze wetenschappers om hieraan deel te nemen. Dit is immers een goede oefening met het oog op allerlei testen die de leerlingen in hun verdere onderwijsloopbaan onder de vorm van meerkeuzevragen nog zullen moeten afleggen. Het is ook een goede oefening in het leren omgaan met de druk die dat met zich meebrengt. Tot slot is de Fysica Olympiade een goede oefening en een zelftest met het oog op deelname aan de toelatingsproef geneeskunde of ijkingstoetsen die voor steeds meer studierichtingen in het academisch hoger onderwijs verplicht zullen worden.

Belgische informatica olympiade

De leerlingen van de tweede graad nemen deel aan de Belgische Informatica olympiade. Dit is een wedstrijd waar leerlingen uit het secundair uitgedaagd worden in creatief probleemoplossend denken.

De leerlingen krijgen een reeks pittige vragen waarbij ze zelf de moeilijkheidsgraad kiezen. 75 minuten zwoegen en zweten. Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag bij de organisatie een opleiding in programmeren volgen. De allerbesten kunnen meedoen met de trainingen van de nationale ploeg.

  • Inleefproject zesde jaar humane wetenschappen
  • Inleefproject zesde jaar humane wetenschappen
  • Inleefproject zesde jaar humane wetenschappen

Inleefproject zesde jaar humane wetenschappen

In het kader van gedragswetenschappen in het zesde jaar humane wetenschappen organiseren we een inleefproject. Dit houdt in dat ze één middag per maand, het hele schooljaar lang, vrijwilligerswerk verrichten bij één van de zeventien verschillende organisaties waarmee we samenwerken. We werken samen met kinderdagverblijven, woonzorgcentra, psychiatrische afdelingen, de stiltehoeve, kleuter en lagere scholen, de kringwinkel, Mensa, De Nieuwe Notelaar en vele andere. Zo proeven ze van het ‘echte’ leven, leren ze wat werken is, wat samenwerken is, komen ze in contact met mensen uit verschillende lagen en segmenten van de bevolking, leren ze misschien wat ze volgend jaar graag zouden willen gaan studeren…

  • Fairtrade @ school
  • Fairtrade @ school
  • Fairtrade @ school
  • Fairtrade @ school

Fairtrade @ school

Onze school zet Fair Trade graag in de kijker. We vinden het belangrijk om leerlingen op de hoogte te brengen van huidige handelsstromen en hoe deze vaak oneerlijk verlopen. Op verschillende momenten kunnen de leerlingen kennis maken met (h)eerlijke producten. Bij speciale activiteiten wordt het wereldwinkeltje geopend. Ons wereldwinkelontbijt is een vaste waarde in de week van de Fair Trade. In deze week kan Fair Trade aan bod komen in het klasuur. Zo hadden we reeds een gastspreker uit Brazilië en konden de leerlingen genieten van een proeverij. Fair Trade op school is niet enkel iets van en voor de leerlingen. Ook voor het personeel kiezen wij voor eerlijke thee en koffie. Door de verschillende acties haalt onze school al enkele jaren het label van Fair Trade binnen en kunnen wij ons een Fair Trade school noemen.